حکیم عمر خیام نیشابوری که نام کامل وی غیاثالدین ابوالفتح عُمَر بن ابراهیم خیام نیشابوری ست؛ (كه غياثالدين لقب، ابوالفتح كنيه، عمر بن ابراهيم نام شخصي و نيشابوري دال بر اصالت تعلق او به شهر نيشابور است.) زادهی ۲۸ اردیبهشت ۴۲۷ در نیشابور – درگذشتهی ۱۲ آذر ۵۱۰ در نیشابور، فیلسوف، ریاضیدان، ستارهشناس و رباعیسرای ایرانی در دورهی سلجوقی است. وی در شهر حیره نیشابور زندگی میکرد و بهاینعلت به او خیام میگفتند که پدر و اجدادش به شغل خیمهدوزی مشغول بوده است.
وی خیامی و خیام نیشابوری و خیامی النّیسابوری هم نامیده شده است.
غیاثالدین ابوالفتح عمر بن ابراهیم خیام نیشابوری یکی از حکما و ریاضیدانان و شاعران بزرگ ایران در اواخر قرن پنجم و اوایل قرن ششم است. او رياضيات را نزد ابوالحسن انباري، در شهر نيشابور آموخت و در حكمت نيز به يك واسطه شاگرد ابنسينا بود چراکه خيام حكمت را از بهمنیار بن مرزبان آموخت و بهمنيار خود شاگرد ابنسينا بود. مقدمات دانش را در همان نيشابور آموخت و در حكمت، رياضی، نجوم، طب، لغت، قرآن، حديث و تاريخ ازجمله سرآمدان زمان به شمار ميآمد و دارای هوشی فوقالعاده بوده و حافظهای نیرومند و قوی داشت. اگرچه پارهای از نويسندگان به بدخلقی هایی از او اشاره دارند.
خیام به دو زبان فارسی و عربی نیز شعر میسرود و در علوم مختلف کتابهای باارزشی نوشته است. او در زمان خود دارای مقام و شهرت بوده است و معاصران خیام همه وی را به لقبهای بزرگی مانند امام، فیلسوف و حجة الحق ستودهاند. خیام در زمان دولت سلجوقیان زندگی میکرد که قلمرو حکومت آنان از خراسان گرفته تا کرمان، ری، آذربایجان و کشورهای روم، عراق و یمن و فارس را شامل میشد.
خیام معاصر با حکومت آلپ ارسلان و ملکشاه سلجوقی بود. در زمان حیاتش حوادث مهمی به وقوع پیوست ازجمله جنگهای صلیبی، سقوط دولت آلبویه، قیام دولت آل سلجوقی و… . خیام بیشتر عمر خود را در شهر نیشابور گذراند و در طی دوران حیات خود فقط دو بار از نیشابور خارج شد سفر اول برای انجام دادن مراسم حج و سفر دوم به شهر ری و بخارا بوده است. خیام در علم نجوم مهارتی تمام داشت بهطوریکه گروهی از منجمین که با او معاصر بودند در بنای ساختن رصدخانه سلطان ملکشاه سلجوقی همکاری کردند و همچنین به درخواست سلطان ملکشاه سلجوقی تصمیم به اصلاح تقویم گرفت که به تقویم جلالی معروف است.
شهرت خیام گرچه بیشتر به شاعری است اما درواقع وی فیلسوف و ریاضیدانی بود که به آثار ابوعلی سینا پرداخت و یکی از خطبههای معروف او را در باب یکتایی خداوند به فارسی ترجمه کرد. اولین اشارهای که به شعر خیام شده، صدسال پس از مرگ اوست.
رساله وی در جبر و مقابله و رسالهای دیگر که در آن به طرح و پاسخگویی به مشکلات هندسه اقلیدس پرداخته، ازجمله مشهورترین آثار ریاضی اوست.
خیام منجم بود و تقویم امروز ایرانی، حاصل محاسباتی است که او و عدهای از دانشمندانی دیگر، در زمان جلالالدین ملک شاه سلجوقی انجام دادند و به نام وی تقویم جلالی خوانده میشود. خیام در باب چگونگی محاسبات نجومی خود رسالهای نیز نوشته است. خیام علاوه بر ریاضی و نجوم، متبحر در فلسفه، تاریخ جهان، زبانشناسی و فقه نیز بود. علوم و فلسفه یونان را تدریس میکرد و دانشجویان را به ورزش جسمانی و پرورش نفس تشویق میکرد. از همین رو، بسیاری از صوفیان و عارفان زمان، او را به خود نزدیک مییافتهاند.
بنا به روایتی خیام سفرهایی به سمرقند و بلخ و هرات و اصفهان کرد و همهجا با روشنی تمام در باب حیرت و سرگشتگی فلسفی خویش سخن میگفت و معتقدات دینی را موردتردید قرار میداد. رسالهای در کیفیت معراج، رساله دیگر درباره علوم طبیعی و کتابهای بسیار به زبانهای فارسی و عربی حاصل زندگی نسبتاً طولانی اوست.
از آثار معروف فارسی منسوب به عمر خیام، رساله نوروز نامه است که با نثری ساده و شیوا، پیدایی نوروز و آداب برگزاری آن را در دربار ساسانیان بازگو نموده. خیام در این رساله با شیفتگی تمام درباره آیین جهان داری شاهنشاهان کهن ایرانی و پیشهها و دانشهایی که موردتوجه آنان بوده سخن رانده و تنی چند از شاهان داستانی و تاریخی ایران را شناسانده است.
ادامه »